Kostpolitik

Denne kostpolitik skal være med til at sikre trivsel, tryghed og gode kostvaner for børnene i Gullestrup Børnecenter

I dag opholder de fleste børn i Danmark sig en stor del af dagen i vuggestuen og børnehaven. Dette medfører at pasningsordningerne har et stort medansvar for de kostvaner som grundlægges. Den tidlige ernæring har stor betydning for vækst, udvikling og risiko for sygdomme senere i livet.

Ligeledes ser man et stigende problem med overvægtige børn, et problem som ofte følger dem op i skolealderen. Overvægtige børn får ofte problemer både motorisk og socialt.

Hvis børn tidligt lære at spise sundt og varieret, vil det også få betydning for kostvanerne resten af livet – og dermed bl.a. bidrage til forebyggelsen af forskellige sygdomme.

Overordnet målsætning :

Børn i Gullestrup Børnecenter skal præsenteres for gode madvaner i daginstitutionen.

Vi sørger for mad hele dagen i vuggestuen og vi sørger for at den mad der serveres er sund, nærende, varieret og ernæringsrigtig.

Gullestrup Børnecenter vil medvirke til at børnene får gode vaner omkring måltiderne og være medskaber af et fundament der giver kendskab og lyst til sund mad.

Børn skal have oplevelsen af at sund mad er indbydende og lækkert og tilmed sjov at tilberede.

Der skal indarbejdes gode hygiejniske vaner, som f.eks. at vaske hænder før man tilbereder og spiser mad. Det er vigtigt for at forebygge en del smitsomme eller fødevarebårne sygdomme.

Alle måltider indtages under en rar og hyggelig atmosfære, hvor det sociale / dialogen vægtes højt.

Eksempel på en madplan for en tilfældig uge

Alle dage fra kl. 06.30-07.00 serveres morgenmad - havregryn og havrefras med mælk

Formiddag

Smør selv

Hjemmelavet knækbrød

Fødselsdage og fester :

Det er op til forældrene, hvad man vil servere til ens barns fødselsdag.

Kun ved festlige lejligheder servere vi slik, saftevand eller sodavand.

Det sunde måltid.pdf

Shape Created with Sketch.