Børn og sygdom

VEJLEDNING ved børns sygdom

Disse forholdsregler er udarbejdet på baggrund af Sundhedsstyrelsens Vejledning for daginstitutioner.

De generelle retningslinjer er, at syge børn ikke må møde i daginstitutionen.

I henhold til Sundhedsstyrelsens vejledning er barnet febril, når morgentemperaturen er over 37 og aftentemperaturen over 37,5.

Der kan være forskellige tegn på at et barn er sygt:

• Almene symptomer (pylret, urolig, grædende samt mat og træt. Specifikke sygdomme (eks. skoldkopper)
  • Feber.

Bliver barnet sløjt under opholdet i daginstitutionen, kontakter vi jer og beder jer hente barnet. Vi fortæller om vores observationer.

Vi oplever enkelte forældre efterfølgende har fortalt at børnene ikke var syge da de kom hjem. Vi tillægger dette at børnene her er kommet hjem i rolige og trygge omgivelser, hvor der er mindre at forholde sig til. Derved får barnet mere overskud.

Det er vigtigt, at barnet får lov til at blive helt rask, inden det kommer i daginstitutionen igen. Dette både for dit eget barns skyld, og for at mindske smittefare.

Barnet må komme i daginstitutionen efter endt sygdom.

Personalet er ikke uddannet til at give medicin. Derfor giver vi ikke medicin. Dette kan dog i enkelte tilfælde fraviges, når det drejer sig om kroniske sygdomme eks. astma, bronkitis, allergi. Dette kræver skriftlig instruktion fra barnets læge.

For yderligere information i forhold til smitsomme sygdomme hos børn og unge, følg nedenstående link.

Smitsomme-sygdomme-hos-boern-og-unge.ashx (sst.dk)